loading...
نوای ذاکرین حسینی
آخرین ارسال های انجمن
خادم الحسين بازدید : 468 چهارشنبه 23 مرداد 1392 نظرات (0)

با سلام ممنون از اینکه وقت گرانبهاتان را در اختیار ماگذاشتید لطفا خودتان را معرفی میکنید؟


ضمن عرض سلام و ادب بنده حمید رضا قلیچ خانی هستم متولد سال1359


 حاج آقا ساکن کجا  هستید؟

به لطف حضرت حق زادگاه بنده  شهرری ودر همین بیمارستان فیروز آبادی به دنیا اومدم و افتخار میکنم ریزه خوار و خدمتگذار و همسایه دیواربه دیوار آقام سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستم


 آیا ازدوا ج هم کردید؟

بله الحمدلله خدایک پسر هم بهم عطا کرده که اسمش امیر حسینه

میشه بفرمایید مداحی رو از کی و کجا شروع کردید؟
خواهش میکنم حدود 7-8 سالم بود تو خیمه ای که با یکی از دوستان خوبم و با چادر های مادرامون احداث کرده بودیم خوندم

 اجازه دارم اسم اون هیات را هم بپرسم؟


بله خواهش میکنم هیات محبان حضرت علی اصغر (ع) تو یکی از محله های قدیمی شهرری بنام شهرک حمزه آباد


هنوز هم تو همون هیات فعالیت دارید؟

 خیر ولی از اونجایی که خودمو مدیون اون هیات و بچه های با صفاش مخصوصا بنیانگذار اون هیات برادر خوب و بزرگوارم عباس آقای خانزاده که امید وارم هر جا هستند خدا حفظشون کنه میدونم سالی یکی دوبار توفیق دارم بهشون سر میزنم


 اولین بار یادتونه چی خوندید و برای کدام امام و یاکدامیک از شهدای کربلا؟

 بله اولین بار تو همون هیات بعد از احداث خیمه نوحه ای برای حضرت عباس(ع) خوندم که شعرش این بود من علمدارم حسینم دیده خونبار حسینم واقعا چه صفایی داشت اونروزها



چند ساله بصورت رسمی مداحی رو دنبال میکنید ؟

 حدود 16سال بصورت رسمی افتخار نوکری ارباب را دارم البته حدود 12 سال در هیاتی فعالیت میکردم که فعالیت رسانه ای نداشتیم


هیات روضه الزینب سلام الله چه زمانی و چگونه احداث شد؟

این هیات حدود دوساله که باپیشنهاد یکی از بهترین دوستان حسینی خودم که از نوکرای با اخلاص و مداحان خوب سید الشهدا بودمرحوم کربلایی جواد نامور احداث شدولی متاسفانه خودش به اولین جلسه هیات هم نرسید روحش شاد انشالله


 پس شما مدت زیادی نیست که فعالیت های رسانه ای خودتونو شروع کردید

بله حدود یکساله اون هم به اصرار رفقام


 آیا مداحی شغل شماست؟جسارتا در آمد شما از راه مداحیه؟

مداحی عشق منه وظیفه منه خیلی امام حسین علیه السلام زحمت ما رو کشیده  البته درسته بنده به مداحی و خوندم نگاه حرفه ای دارم ولی شغلم محسوب نمیشه

 پس شغل شما چیه ؟

بنده کارمند یکی از ادارات دولتی هستم


 یعنی شما برای خوندنتون مبلغی تعیین نمیکنید؟


صادقانه عرض میکنم هیاتهایی که فعالیتشون بصورت حرفه ایه و هیچ منبع در آمدی ندارند ومجبور هستند تمام وسایل حرفه ای گران قیمت هیات اعم دستگاههای صدابرداری و فیلم برداری و میکرفن و باند و اکو را خودشون تهیه کنند و از لحاظ مادی و مالی ازمنابعی تغذیه نمی شوند راهکارهایی برای در آمد زایی دارند که یکی از اون راهکارها هدایایی است  که از سوی هیاتها به ما میدهند خوب هیاتهایی هستند که تو همین فضا دارند فعالیت میکنند و دارای اسپانسر های متعدد و از لحاظ اقتصادی هیچ مشکلی ندارند ولی هیاتهایی که بنده و بعضی رفقای مشهور و معروف خودم در اونها فعالیت میکنیم عرض کردم مجبور هستیم هدایاای که هیاتهای مختلف چه در  تهران و یا شهرستان زحمت میکشند و به عنوان صله میدهند را یه چیزی هم بزاریم روش وسایل هیات را تهیه کنیم.


 چقدر اعتقاد به حرفه ای کار کردن دارید چرا باید تکثیر صدا و فیلم داشته باشید؟
ممنون از سوالتون عرض شود تمام انبیاأ و امامان و حتی خود امام حسین (ع)هم هدفش جذب مردم بسوی خدا بود ما تو عصری زندگی میکنیم که تمام دشمنان اسلام و مملکتمون دست به دامن رسانه های گوناگون وتبلیغات منفی بر علیه اسلام و مذهب تشیع شدند حرف بنده اینه چرا یه فیلم اکشن و فیلم بی محتوا و هدفمند که فقط ایمان جوانان ما را هدف گرفتنه با بهترین صدا وچند تا دوربین حرفه ای و تصویر به خورد جوانان داده بشه اونوقت ما نتونیم فیلم مداحی و سخنرانی جلسات سید الشهدا رابا بهترین کیفیت به خونه های مردم ببریم تا جوانان را جذب هیات های سید الشهدا علیه السلام کنیم؟به قول یکی از اساتیدمون آمریکایی ها با یه شخصیت کاذب و پوشالی بنام آرنولد تمام دنیا را قبضه کردند اونوقت ما با امام حسین علیه السلام نتونستیم تاثیر گذار باشیم ایشون در ادامه میفرمودند اگه امام حسین (ع)ما دست اونها بود پای تمام مردم دنیا را به کربلا باز و اونها رو کربلایی میکردند.

 شما چقدر به کار فرهنگی اشراف و اعتقاد دارید؟

به لطف خدا با تجره سالها نوکری در هیاتهای مذهبی و کار بسیجی وارانه از عهده این یک کار خوب بر میام ضمن اینکه مدرک دانشگاهی بنده کارشناسی مدیریت فرهنگیه


 چقدر اعتقاد به تحصیل و دانش یک مداح دارید؟

خوب مشخصه اگر اعتقاد نداشتم تا مقطع  کارشناسی ارشدپیش نمیومدم  ببینید ما تو جامعه با تمام آحاد مردم در ارتباط هستیم وسرو کار داریم امروزه خانواده هایی که فرزندانشان رو از سنین نوجوانی دست امام حسین میسپارند براشون مهمه تو چه محیطی بچه ها تردد میکنند مداح اون هیات کیه میوندارها کیا هستند و ...به لطف خدا میانگین مدرک تحصیلی بچه های هیات ما لیسانسه البته ناگفته نماند همه این مدرکها در خونه امام حسین علیه السلام بدرد در کوزه میخوره چون اینجا هرکی با معرفت تره و نوکر تره ،مقربتره ولی بلاخره از نگاه عوام مهمه نباید بچه هیاتی ها اجازه بدهند دشمنان و یا مغرضین بگن سینه زنها یه مشت بی سواد هستند که البته شکر خدا آمار ها نشون میده امروزه با سواد ترین قشر جامعه مومنین وبچه بسیجی ها و هیاتی ها هستند


 لطفا از اساتیدتون برامون بگید؟

 اولین کسی که بصورت حرفه ای تو سن حدود 18-19 سالگی  توکلاسهاشون شرکت کردم استاد بزرگوارم حاج آقای رنجبر گل محمدی بودند که از همینجا دستشونو میبوسم و به همه جوانان و نوجوانانی که پا به عرصه مداحی گذاشتند هم پیشنهاد میکنم حتماکتاب این بزرگوار با نام تاملی در باب مداحی که به دفعات منتشر شده را تهیه و مطالعه کنندو برای سلامتی این بزرگوار و تمامی اساتید این مکتب دعا کنندایشان نقش چشمگیری در رشد و شکوفایی استعدادهای خیلی از مداحان خوب کشور داشتند وصراحتا عرض میکنم که تو این وادی خیلی مدیونشون هستم ناگفته نماند کلاسهای حاج منصور آقای ارضی که اواخر دهه هفتاد در حسینه بیت الزهرا سلام الله علیها پشت مهدیه تهران برگزار میشد هم ثبت نام و شرکت کردم و از اونجایی که سعادت نصیب ما شده بود واز منزل ما تا منزل قدیمی حاج سعید آقای حدادیان واقع در محله تختی چند دقیقه بیشتر نبود چندین سال هم بطور مستمر شنبه شبها از محضر ایشون بهره لازم را بردم اونروزها اینقدر وفور شعر و سبک و شاعر نبود الحمدلله الان به برکت وجود سید الشهدا(ع)تو بعضی از مجالسمون از بس شعر و سبک داریم میمونیم چی بخونیم ولی اون روزها مداحی خیلی سخت تر بود باید یک مجلس دو ساعته را دو ساعت هم رفت و برگشت و هزینه و ...صرف میکردی تا از توش چند خط شعر و یه سبک در میومد خاطرم هست برای خرید نوارهای کاست حاج آقا منصور تا خود پیروزی به یکی از موسسات فرهنگی میرفتیم وای که چه عشقی پشت اون مداحی ها بود.

با کدامیک از مداح ها ی معروف کشور رفاقت بیشتری دارید؟



 بنده مخلص همه نوکرای ارباب حسین هستم و با خیلی هاشون در رابطه و دوست هستم ولی رفاقت بنده با دوست عزیزم آقا جواد مقدم برمیگرده به دهه هفتاد و هیات محبان امام حسن مجتبی(ع)خیابان جیحون واقع در منطقه 10 تهران که بنده ارادت خاصی هم به ایشون دارم


 شنیدیم شما تو شهرری بجز هیات خودتون زیادبه مداح ها و هیات های دیگه سر نمی زنید؟

ببینید بدون شک شهرری بدلیل بافت و جو مذهبی که داره وجود بزرگانی را در خودش جای داده که جزو مداحان سرشناس و حتی صدا و سیمایی کشور هستند به عنوان مثال میتونم ازبرادر بزرگوار خودم حاج امیر آقای نعیمی نام ببرم که توفیق رفاقت چندین ساله با ایشون را دارم ضمن اینکه در پاسخ سوال دوم شما که فرمودید به مداح ها و هیاتهای دیگه سر نمیزنید این سوال را مدیر یکی از سایت های مذهبی بنام ذاکرین ری هم از بنده پرسیدند صادقانه عرض میکنم بنده خاک پای همه رفقای خوننده خوبم در این شهر هستم و برای همشون آرزوی موفقیت روز افزون  رادارم و کم و بیش توفیق حضور خدمت به رفقام را در شهر پیدا میکنم ولی باید بگم کمرنگ بودنم در شهر دلیلی جز مشغله  های زیاد در زندگی ام را نداره.


نظر شما در خصوص مداحی سید جواد ذاکر چیه آیا خاطره ای از ایشون  هم دارید؟

سید جواد انتخاب شده بود و یه وظیفه ای داشت و اومد کار خودشو کرد و رفت به جرات میتونم بگم برگزیده  حضرت زهرا سلام الله علیها بود آره خاطره ازش دارم خاطرم هست یه سالی اتفاقی تو امامزاده داود (ع)داشتم پله ها رو میرفتم پایین دیدمش و کلی باهم صحبت کردیم حتی اونروزها خیلی بحث ولایتی نبودنش داغ بود ودر اینخصوص هم خاطرم هست ازش سوال کردم نظرشو بدونم برام جالب بود بدونم چی میگه و تفکرش چیه  قسم خورد به نوکریه چندین سالش که جونشو میده پای مقام معظم رهبری البته مداحی های آقاسید یه سری حاشیه هایی را هم بدنبال داشت که خود حضرت زهرا سلام الله علیها از نیت نوکراش بهتر خبر داره  بلاخره انقلابی بپا کرد در عرصه مداحی البته عده ای فقط قسمت خالی لیوان پر از آب را دیدند.

 شما با سید ذاکر هم خونده بودید؟

در دوران حیاتش توفیق نداشتم ولی یادواره ای با حضور حاج رضا قصاب واکثر بچه های دیوانگان تو تهران برگزار شد که توفیق مداحیش با من بود که در پایان جلسه حتی از من دعوت شد که برم کاشان تو هیات دیوانگان نوکری کنم که شرایط کاری واداره  ... بهم اجازه نداد.


منابع اشعارتون از کجاست آیا شاعرهم دارید؟


 الحمدلله دوستان زیادی چه تو تهران و یا شهرستانها به بنده لطف دارند و  شعر و سبک میرسونند که از همشون ممنون هستم


شنیده شده شما سبک های موسیقی هم میخونید صحت داره؟


بنده سعی میکنم تمام سبکهام دارای ملودی  و اهنگ باشه


 منظور بنده این بود آیا ترانه خوانندگان را هم خوندید و یا میخوندید؟

خوب پیش اومده شعرا سبکی به بنده رسوندند که بعدا دوستان دیگه گفتند اطلاع داشتی سبک برگرفته از چی بود؟ بعد از بی اطلاعی بنده منبع را متذکر شدند که ما هم دقت نظرمونو در اینخصوص بالاتر بردیم  وبه شعرامون انتقال دادیم و از رفقامون  هم خواهش کردیم تو این زمینه نصایح و فرامین مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خودشون قرار بدهند البته شعرای جوان هستند که بیشتر تو این فضا میرند شما دقت به اشعار ،غزلیات ،واحد ها وزمینه ها و بعضا شورهای بنده بفرمایید شعرای واقعی و کار کشته ما اینگونه شعر میگن و خودشون آهنگ و ملودی میسازند.


ایا خودتون هم اهل شعر گفتن هستید؟

در حدی که اگه دستم به شعرای خودم  نرسید گلیم خودمو از آب بیرون بکشم  ومعتقدم مداحی که نتونه در حد حداقل ها شعر و نوحه شور واحد و یا ...بگه کارش خیلی سخته


آیا سرودن شعر مستلزم آموزشه؟


قطعا آموزش رکن و اساس سرودن شعره و شناخت سبک و قالب و قافیه و وزن و ...برای سرودن دوبیتی و رباعی و غزل و مثنوی و ترکیب بند و حتی نوحه و واحد و شور و زمینه وغیره...ضروریه البته در کنار تختصص و کوشش جوشش هم نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنه خاطرم هست که بچه تر از الانم بودم و باجمعی محضر استاد گرانقدر حاج حسن آقای خلج درحسینیه جلوه بودیم و ایشون میفرمودنداگه سوز صدا میخواهید اگه نفس تاثیر گذار میخواهید صدای دلنشین میخواهید یه راهکار بهتون نشون میدم حتما انجام بدید جواب میگیرید برید حرم حضرت رضا علیه السلام و دهانتونو بین شبکه های ضریح باز کنید و با دهان نفس بکشید باگریه بر امام حسین (ع) از امام رضا بخواهید ما که امتحان کردیم خداوکیلی جواب داد حضرت به همه نوکراشون عنایت خاص داره مخصوصا به ذاکرین جدشون.


 آخرین سروده شما چی بوده؟


البته ما که شاعر نیستیم  گاهی یه چیزهایی برای واحد و شور میگیم ولی چند روز پیش یه شور برای امام حسین (ع)گفتم که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت


میشه عنایت کنیدقسمتی از شعرشو برامون بخونید؟


 بله بند اولشو  تقدیم میکنم:

بسمه الله الرحمن الرحیم

سینه زنا همگی بهشتی اند
بهشتی ها همه کربلایی اند

تموم نوکرای اسیر خاک

پیش حسین تو دیار با قی اند

نوکرات عزت میگیرن با تو تو این وادی

نمونه بارز حرفم علی گندابی

مثل رسول ترک و سید جواد منم میخوام

کرببلاییم کنی ارباب منو دریابی

گوشوارش هم اینه (اباعبدالله )سه بنده البته دوستان سایبری هیات تو این چند روزه از طریق سایت این سبک را  منتشرخواهند کرد.


 آیا جزوه یا کتابی از مجموعه اشعارتون موجود هست؟


با اصرار اطرافیانم انشالله امسال به مدد حضرت زهرا سلام الله علیهاایام محرم مجموعه ایی از اشعار و سبکها بصورت یک کتابچه تقدیم نوکران حسینی خواهد شد


سیر مداحی شما از شروع تا شهرت چگونه بوده؟

سراسر لطف  و عنایت قدیم الاحسان را در بر داشته و بزرگترین افتخار حقیر اینه که امروز مردم همه منوبه عنوان نوکر امام حسین میشناسند  و همواره سعی داشتم با کسانی رفاقت کنم که مبنای رفاقت اونها محبت و حرف امام حسین و اهل بیت باشدو حتی خودم اگه میخواستم حرفی روضه ای یا مطلبی بشنوم ازافراد معمولی نباشد بلکه میرفتم نزد سرچشمه و از محضر علما و پیر غلامان تلمذ میکردم خاطرم هست در یک مورد صرفا برای سوالی که ذهنمو مشغول خودش کرده بود به تفاق یکی از اساتیدم رفتیم مشهدالرضا(ع)  خدمت حضرت آیت الله العظمی شیرازی رسیدیم  در خصوص شهرت هم باید عرض کنم شهرت تو مداحی با عرصه های دیگه کاملا متفاوته و به معنی پر رنگ تر شدن نوکری اهل بیت و جذب بیشتر مستمع برای تعظیم شعاعرالله و رونق بخشیدن مجالس اهل بیت است که الحمدلله به لطف ارباب روز به روزبا وجود تمام کم لطفی هایی که از سوی بعضی آدمهای بخیل و به ظاهر حسینی وجود داره به هدفمون نزدیکتر میشیم.


 ایا در مجالس ختم هم میخوانید ؟


 خیر من از همان روز اول عهد کردم که فقط در مجالس اهل بیت نفس بزنم ولی افتخار میکنم که در مجالس یادواره های شهدا هم نوکری کنم یه جمله زیبایی حضرت اقا  دارند که میفرمایند:شهدا امامزادگان عشقندکه مزارشان زیارتگاه اهل یقین است همه ماوظیفه داریم تا نفس داریم  نوکریه این امامزادگان عشق را بکنیم اگه اون بی ادعا ها نبودند الان تو مملکت ما اینگونه اثری از ذکر آل الله و جلسات سید الشهدا(ع)نبود

 با کدامیک از شهدا ارتباط قلبی ومعنوی بیشتری برقرار میکنید؟

شهدا انقدر بزرگ هستند که قلعه قلب تمام ما سینه زنها را با عشقشون تسخیر کردند ولی بدون اغراق عرض میکنم من روسیاه کجا و شهدا کجا تنها حرفی که میتونم بهشون بزنم اینه که بگم شهدا شرمنده ام ولی برای اینکه به رسم ادب پاسخ شما را داده باشم عرض کنم زندگینامه حاج همت و جملات قصار شهید آوینی که افتخار ما مردم شهرری به وجود بزرگوارانی امثال ایشونه واقعا بی نظریه و انقدر شهدا با معرفتند که کافیه یک قدم به ساحل دریای معرفت و شناختشون نزدیک بشی  و یک قدم تو راهشون برداری ناخداگاه خودشون غرق عشقشون میکننت و دعای خیرشون سراسر زندگیتو میگیره خاطرم هست سالها غروب جمعه ها سر مزار شهید والا مقام سید احمدپلارک با استاد عزیزم آقای رنجبر و دکتر علی ابراهیم و دیگر رفقای هیات زیارت آل یاسین داشتیم و نماز جماعت وای که چه روزهای خوبی بود البته به دفعات توفیق زیارت مناطق جنگی در خدمت خانواده های محترم شهدای فهمیده و متوسلیان و ...را هم داشتم.


 آخرین مجلسی که برای مداحی در یادواره شهدا دعوت شدید کجا بود؟


حسینیه خامنه ایها منطقه 10 تهران که بچه بسیجی های مخلص وبا عشقی داره

 

 مرجع تقلید شما کیه؟

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای


 نقش مرجع تقلید را برای جوانان هیاتی چقدر ضروری می دانید؟

مگه ما بچه هیاتی بدون مرجع تقلیدهم داریم؟


چند بار به کربلا مشرف شدید؟

 الحمدلله ارباب دوبار طلبیده پای این روسیاه به سرزمین عشق باز شده البته من معتقدم و نظر شخصیمه کربلا رفتن یه روی سکه عشقه کربلایی شدن اصله وگرنه پای دشمنان اهل بیت هم به کربلا باز شد باید ببینیم کربلارفتن ها و هیات رفتن ها چقدر ما را به امام حسین (ع) و این زوات مقدسه نزدیک تر میکنه و تا چه میزان خصلت و رفتار و آداب حسینی و کربلایی پیدا میکنیم


به مکه هم مشرف شدید؟

 بله یکبار ما مراسم ازدواجمون را کنار خانه خدا بودیم ولی واقعا تو سفر حج تازه طعم واقعی این شعر (گرد حرم دویده ام )را از عمق وجود چشیدم آقا کربلا یه چیز دیگه است بخدا


از سفرهای کربلاتون خاطره  ای هم دارید؟

حوصلشو داریدبشنوید ؟

هم خنده داره هم گریه دار؟البته کربلا رفتن لحظه به لحظه اش خاطره است خاطرم هست اولین بار ما قاچاقی و پیاده رفتیم کل بچه های هیات ریزودرشت دوست داشتند با من  بیان کربلا البته نه اینکه ما خیلی آدم خوبی باشیم بیشتر به دلیل ارتباطی که مستمع با مداح هیات پیدا میکنه و از اونجایی که احتمال هرگونه حادثه در این سفر زیاد بود و کوچکترین اتفاقی را میبایست پاسخگو می شدم به بچه های اصلی زنگ زدم وعده ساعت یک شب را کنسل کردم و با چند تا از دوستان خاص ساعت9 شب شبانه از محل فرار کردیم رسیدیم کربلا بچه ها رفتند حرم و بنده به دلایلی موندم تومسافر خانه ساعاتی بود خوابم برده بود که ناگهان صدای هرج و مرج به گوشم رسید یکی میگه خیلی نامرده یکی میگه بابا این دیگه کیه یکی میگه ...نگو به محض حرکت ما از محل بچه ها مطلع شدند و راه اقتادند الان هم این رفقا رو تو حرم دیدند و سوال کردند ازشون فقط بگید حمید قلیچ خانی کجاست یه وقت چشم باز کردم دیدم بیست سی تا از بچه های هیات همه  با ساک و چمدون سفر بالا سرم نشستند و ... بعد از توجیه اینهارفتیم حرم  از اونجا یی که دیدن حرم و کربلا اولین بار جو سنگینی داره و امام حسین کاری میکنه با نوکراش متوجه نشند کجا هستند من حتی یک بیت شعر هم یادم نمیومد اصلا مات بودم و مبهوت تا ظهر روز آخر همه بچه ها از من ناراحت تو که انقدر میگفتی بریم کربلا کربلا چرا نمیخونی و چیزی نمیگی خلاصه ایستادم روبروی ضریح ارباب و گفتم آقاجون خودت کمکم کن و مدد بده یه چیزی بگم بلا خره خوندن ما شروع شد طبیعت اماکن زیارتی مخصوصا کربلای معلی اینه همه مردم تا یه صدایی می شنوند جمع میشن هیاتی ها و ایرانیهایی که تو حرم بودن جمع شدن و  از تو حیاط  هم یه جمعیت عظیمی ریختند تو خود حرم زمینه سینه زنی که شروع شدیکی از خادمهای حرم به من تذکر داد تمامش کن با حالی که داشتم اعتنایی نکردم دفعات تذکر بالا گرفت بلاخره خادمها اومدند دستای میوندار ما رو که اون موقع حدود120-130 کیلو وزنش بود را گرفتند حالا من دارم میخونم این دوستمون بلند شد در حالی که خادمهای حرم رو دستاش بودند قد رشید و سنگین وزن یه چرخ زد و با قدرت هرچه تمام تر و با یه فریادیا حسین (ع)این خادمها رو کوبید زمین بلافاصله یکی از خادمها هم دهان منو گرفت من به سختی  و بی اختیار فریاد کشیدم  وگفتم آی مردم اینجا نگذاشتند خواهرش زینب هم خودشو بزنه همین یه جمله من کافی بود برای شعله ور کردن آتش سینه زنی ایرانیها بلاخره کار به جای رسید که خادمها مجبوربه کتک زدن بچه ها شدندانقدر بزن بزن بالاگرفت که ما نفهمیدیم کی داره کی را میزنه حالا تو حرم امام حسین شما تصورشو بکنید جنگی بود با دشمن فرضی شاید الان خنده دار باشه ولی ...لذا  وقتی برگشتیم به بچه ها گفتم دیدید نخوندن من حکمت داشت گفتم دیدید کار به کجا رسیدجالب اینجاست یه عده ازبچه ها که بعد از این ماجرا دیگه اصلا جرات نمیکردند برن حرم زیارت مبادا خادمها شناساییشون کنند و بزننشون  این خنده دار ترین خاطره و در عین حال تاسف بارترین خاطره بنده از اولین سفر کربلا بود امام حسین (ع)عاقبت هممونو ختم بخیر کنه انشالله


مگه خاطرات خنده دار دیگه هم تو سفرات بعدی دارید که میفرمایید خنده دارترین  خاطره از سفراول؟

با خنده اگه فرصتی شدو مجدد خدمتتون بودم تعریف میکنم
 

به نظر شما بهترین کار تو زندگی چیست؟

نوکری بدون چشمداشت و از روی اخلاص درخونه اهل بیت (ع)  مخصوصا حضرت سید الشهدا(ع)

بهترین کاردر دنیا:

اقامه مجلس عزا و گریه برای ابا عبدالله علیه السلام

بدترین کار در دنیا؟

 خدایی نکرده بی توجهی به پدر و مادر و بی بصیرتی

 

شیرین ترین خبری که تو زندگی بهتون دادند؟

در ایامی که اولین سفر کربلا قسمت شد بیکار بودم وقتی دوستان پیشنهاد رفتن کربلا را دادند خداشاهده هیچی پول نداشتم و بغض و توسل کردم و گفتم حسین جان میدونی که چطور هواییه حرمم خدا حفظشون کنه همشیره امون را با بنده تماس گرفتند و گفتندشنیدن قصد رفتن به سفر کربلا را دارم و دنبال هزینه سفر هستم مبلغ سفر را برایم واریز کردند خاطرم هست اون موقع با 100 هزار تومان می شد به راحتی بری پابوس و برگردی.


 تلخ ترین خبر زندگیتون چی بوده؟


خبر صانحه تصادف دوست خوبم و برادر عزیزم ذاکر آل الله مرحوم جواد نامور


 مردم شما را بیشتر با شور میشناسند درسته؟
خیر شاید تو فضای مجازی اینگونه باشه ولی بزرگترین افتخار بنده  سالها روضه خوانی برای امام حسین علیه السلام اصلا مردم بخاطر روضه های ما جذب شدند بعضا وقت روضه خوانی هم کم میشه اعتراض میکنند


 کدام روضه شما بیشتر مستمعین را تحت تاثیر خود قرار میدهد؟

این رو باید از مردم سوال کنید ولی خودم فکر میکنم روضه های حضرت اولیا مخدره حضرت زینب سلام الله علیها


امکان داره یه بیت از خانوم را برامون بخونید؟

حکم کفرم را بده زاهد که من تا قیامت دم ز یزدانیت و توحید زینب(س) میزنم

نظر شما در خصوص مداحی های قدیمی و مداحی های جدید چیست؟


اولا بنده کوچک تر از اونی هستم بخوام در خصوص مدح ومداح و مداحی و .. نظر بدم انقدر اساتیدناشناخته تو همین تهرون وجود داره که ما خجالت میکشیم ازشون که جای اون عزیزان شما و مردم ماهارو  شناختید و سراغ ما بچه تر ها اومدید ولی اعتقاد دارم نباید سبک مداحی قدیم حذف بشه چون برکات زیادی اون سبک عزاداری داره ولی به این اصل هم معتقدم  باید به جوان خوراک روز مداحی را داد ببینید امروزه سخنران و یا مداحی موفقه که با زبان خود جوان باهاش حرف بزنه به نظر بنده  امثال خودحاج ناظم ها و مرحوم علامه ها و ناد علی کربلایی ها هم که روح همشون شادبشه انشالله بیشتر مداح جوانان زمان خودشون بودنداونها هم نو آوری داشتند شاید تو زمان خودشون ازاونها هم ایراد به سبکهاشون گرفته می شد شاید به همون سبکهایی که این بزرگواران اونروزها میخوندند هم انتقاد می شد ولی توجه بیشتر به جوانان با سرمایه وانرژی جوانی که دارندباعث نشاط و پویایی هیات ها میشه  تا مسن تر ها البته احترام به تجربه و نقش نفس پاک و حضور پیرغلامان را هم نمیشه نادیده گرفت.


 نظر شما در خصوص وجود سخنران در هیات ها چیست؟

قطعا حضور و تلاش علما و بزرگان دین بوده که مکتب اهل بیت (ع)دست به دست به ما رسیده و اگر ما بچه هیاتی ها از وجود این عزیزان استفاده نکنیم بدیهی است که به بیراهه خواهیم رفت ومسیر واقعی کربلایی شدنمان را پیدا نخواهیم کرد و حضور منبری برای یک هیات ضروریه البته شخصا با این موضوع هم مخالفم که بعضا به ندرت سخنرانانی هم هستند که سینه زدن ما و برهنه شدن ما به عشق عریان بدن کرببلا در هیات ها را هم شدیدا نفی میکنند و زیر سوال میبرند در یکی از جلسات اخیر عزیزی صراحتا این موضوع را زیر سوال بردند و سینه زدن ما را صرفا یک نوع شور بدون شعور دانستند که بنده شدیداناراحت و متاسف شدم  و صراحتا به ایشان انتقاد کردم  بنده معتقدم کسی که قدم به جلسات اهل بیت (ع) میگذاره توفیق رفیعترین درجات کمال را بدست آورده چه برسه به اینکه سینه برای عزیزترین و مقدس ترین بندگان خدا هم بزنه وسخنرانان با علم وانفاس نورانی و وجود گرانقدر خودشون این شعور را میتوانند به سرحد تعالی برسونندکه بحمدالله طی سنوات گذشته شاهد چنین اقدامات از سوی این بزرگان در هیاتهای مذهبی خودمون هستیم.


در پایان اگه نصیحتی حرفی با مداحان نوجوان دارید میفرمایید؟

شما لطف دارید ولی بنده در این اقیانوس بی کران با وجود اینهمه اساتید بزرگ به اندازه قطره هم به شمار نمیام  ولی صرفا جهت احترام به شما و سوالتون با کسب اجازه از بزرگترای خودم پاسخ شما رو میدم قبل از هر چیزی براشون آرزوی موفقیت میکنم وخواهشم از همه ذاکران و مداحان نوجوانی که تازه پا به این عرصه گذاشتند اینه که حتی المقدور بدون استاد فعالیت نکنند در کنار اساتید مداحی حتما  اساتید اخلاق ببینند و از محضرشون بهره ببرند احترام به پیشکسوت در مداحی را فراموش نکنند در محضر بزرگان بدون کسب اجازه و احترام میکرفن به دست نگیرند بلاخره روزی میرسه که ماهم  این صدا را از دست خواهیم داد مهم اینه که انشالله همیشه نوکر ارباب باقی بمانیم.

 اولین [جمله و یا کلمه ای که در مورد اسامی زیر به ذهنتون میرسه بفرمایید؟

امام حسین:عشق اول و آخر

امام خامنه ای:حسین زمان

حاج منصور ارضی:روضه خوان عرش خدا

پیرهن مشکی:لباس احرام ما

تربت کربلا:بهشتو ساختند باهاش

حضرت زینب:مرد افرین روزگار

سید جواد ذاکر:غریب بود مثل اربابش

سینه زنی: پر پروازتا حرم

گریه کردن برای امام حسین(ع):موهبت الهی که نصیب هر کس نمیشه

حمید قلیچ خانی:خاک پای همه نوکرای امام حسین (ع)


ممنون از اینکه وقت گرانبهای خودتونو در اختیار ما قرار دادید  آرزوی موفقیت بیش از پیش را براتون  از درگاه خداوند متعال داریم و در پایان مطلبی ندارید



چرا اجازه میخوام در پایان یه نکته ای رو یاد آور شم آخه اینروزها دل امام زمان(عج)خونه و یه مشت وهابی خدا نشناس و بی دین حمله کردند به حرم مقدس اولیاء مخدره حضرت زینب سلام الله علیها که از همینجا از شما و همه کسانی که بعدها این مصاحبه را میخوانند تقاضادارم برای به درک واصل شدن تکفیری های بی دین دست بر دعا بردارند باشد که خداوند متعال به زودیه زودی تعجیل در فرج امام زمان (عج)بیاندازند تا با وجود پر برکت حضرت ریشه ظلم و فساد از جهان برچیده شود البته ناگفته نماند اگه همین الان هم رهبرمون آقامون مولامون سید علی خامنه ای اذن جهاد بدهند با همین سینه زنا پدر همشونو در میاریم در پایان ضمن قدردانی از شما و گرو ه محترم دلسوختگان یه تک بیت هم تقدیم میکنم خدمتتون و شما وهمه مخاطبانتان را رو به خدای بزرگ می سپارم .

آرزومه که پیش زهرا رو سفید شم من -جزو مدافعان زینبش شهید شم- انشالله

ومن الله توفیق
حمید رضا قلیچ خانی


منبع:دلسوختگان
تاریخ مصاحبه:92/5/15

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • هیئت قاسم ابن الحسن ع مشهدالرضا
  • محفــــل عــاشقــان دشــت کــــربلا
  • هیئت محبین اهل بیت (ع)مشهدالرضا
  • هیئت عاشقان بقیة الله (عج) مشهد
  • کربلایی سیامک پندی
  • هیئت بیت الرضا - مشهدالرضا
  • هیئت بقیه الله مشهد مقدس
  • سید محسن فاطمی
  • هیئت رقیه بنت الحسین (س) - مشهد
  • هیئت عزاداران سیده زینب (س)
  • بیت الحسین (ع)
  • سید جعفر حسینی
  • بیت الحسین (ع)
  • تارنمای زندگی با اهل بیت
  • هیئت مذهبی محبان الحسین
  • کربلایی جابرمردان
  • ايستگاه دانلود مداحي مادحين 313
  • هیئت بین الحرمین مشهد الرضا(ع)
  • هیئت عشاق العباس(ع)مشهدنوای سعید گلپرور
  • خادم الحسین(ع)
  • وبگاه رسمي كربلايي عليرضا خسروي
  • دیوانگان حضرت زینب سلام الله
  • وبگاه رسمي كربلايي عليرضا خسروي
  • حاج محسن صائمی (محفل پرچمداران تهران)
  • عقیله69
  • عشاق الزهرا(س)کربلایی مهدی یادگاری
  • هوای حرم
  • سایت رسمی هیئت روضة الزهرا
  • خاتون-مرکزدانلودمداحی
  • هیئت مذهبی عشاق الحسن (ع)مشهد الرضا
  • وب مداحان مشهدی
  • معبر سایبری سردار شهید عاصی زاده
  • ولايت سيد علي
  • پایگاه اطلاع رسانی هیئت بیت الرضا - مشهدالرضا
  • مذهبی
  • ذاکریون
  • محفل عشاق الحسین علیه السلام مشهدالرضا
  • کربلایی سید علی مومنی جلسه هفتگی 92/11/27
  • هیئت فاطمیون رفسنجان
  • محفل پرچمداران تهران
  • کربلایی جواد براتی
  • نوای حرم
  • ذاکراهل بیت(ع)علیرضاقلیچ
  • تارنمای اختصاصی کربلایی محمد داوودوند
  • نوای حرم
  • خاکیان افلاکی
  • تارنماي جامع مداحي ذاكرالحسين
  • (کربلایی علی دادخواه )شش گوشه
  • کربلایی علی دادخواه
  • مداحی کربلایی محسن احمدی
  • پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبان الزهرا
  • رقیه خاتون(س)برادر افشین قمری
  • هیئت فرهنگی مذهبی قاسم ابن الحسن سیریز
  • وب اختصاصی مهدی پژمان فرد
  • هواداران کربلایی مجید نریمانی
  • دانلود عزاداری یزد
  • الهم عجل الولیک الفرج
  • هیئت روضة الحسن (ع) لاهیجان
  • مداح اهل بیت کربلایی علی نیکونژاد
  • میکده جنون-نوای مداحان اصفهان
  • وب اختصاصی کربلایی امین خدایی
  • پایگاه دانلود مداحی کربلایی ایوب قادری
  • هيئت بيت الزهرا محفل حيدريون بندر انزلي
  • مدافع کلیپ
  • انصارکلیپ
  • کربلایی رضاپیروی
  • تارنمای تخصصی مجیدرضانژاد
  • وب اختصاصی کربلایی میلاد مجنونی
  • وب سایت شخصی کربلایی امید مقصودی
  • هیئت دلباختگان حسین (ع)
  • کربلایی فرشادجعفری
  • پايگاه انديشه ندبه
  • طلبه سایبری
  • عشاق الزهرامشهد(حاج مهدي يادگاري)
  • کربلایی آسید رضی ذاکر
  • تارنمای تخصصی کربلایی مجتبی اثناعشری
  • كربلايي سید مصطفی قدمگاهی
  • هیئت حیدر کرار - مشهد مقدس
  • دوستداران کربلایی میلاد مجنونی
  • هیئت لوالزینب سمنان
  • حسینیه بیت الزهرا(س)ترتب حیدریه
  • تارنمای کربلایی مهدی خسروی
  • هیئت انصار المهدی عجل الله فرجه
  • دعا و راز و نياز
  • نوای ذاکرین
  • هیئت عشاق المهدی اقبالیه
  • سایت تخصصی کربلایی صابر رمضانی
  • پایگاه اطلاع رسانی هیت حسن جان
  • هیئت روضة العباس (ع)محفل دیوانگان حضرت رقیه (س)
  • ذاکرالحسین (ع)
  • کربلایی میثم ابراهیمی
  • وب سایت رسمی کربلایی محمد حسن پور
  • آل الله علیه السلام
  • تارنمای کربلایی فرهاد محمدی
  • امام حسین "ع"‍‍
  • هیئت غریبان حضرت فاطمه(س)رفسنجان
  • مداحی کربلایی مهدی یادگاری هیئت عشاق الزهراس
  • مـهـدے دانــلود
  • کربلایی مجیدزارع زاده
  • وبلاگ رسمی کربلایی حمیدرضا منصور
  • کربلایی محمددانیال رستگار
  • پایگاه مداحی افشین زنگی
  • هیئت غریبان فاطمیه(س) رفسنجان
  • محفل دیوانگان حضرت زینب س (مشهدالرضا)
  • هیئت ام البنین (س)ماهشهر
  • مکتب العباس باباشیخعلی
  • نوای حاج غلامعلی امینیان
  • مادحین شهرستان بم
  • پایگاه انیترنتی مجنون الحسین علیه السلام
  • هيئت فدائيان اميرالمومنين(ع)ارادتمندان به علي بن موسي الرضا(ع)-مشهد
  • کربلایی علیرضاآقاپور
  • هيئت مكتب الزهرا قم
  • محبان مهدی
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • همسنگران

    مادحین شهرستان بم2


    آمار سایت
  • کل مطالب : 2946
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 268
  • آی پی امروز : 173
  • آی پی دیروز : 268
  • بازدید امروز : 1,881
  • باردید دیروز : 1,435
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 6,838
  • بازدید ماه : 18,042
  • بازدید سال : 160,675
  • بازدید کلی : 4,441,303